(Bogen Argumentation og faktiske tekster vil kunne anvendes inden for flere forskellige kompetenceområder i undervisningsfaget dansk og til arbejdet med en lang række videns- og færdighedsmål, f.eks. de kursiverede videns- og færdighedsmål nedenfor)
Kompetenceområder og kundskabs- og færdighedsområder i dansk
(kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=170032#Bil2)
Dansk 1.- 6. klassetrin
Dansk omhandler samtidens og andre tidsaldres udtryksformer samt faglig, fagdidaktisk og personlig udvikling i et dansk, flerkulturelt og internationalt perspektiv. Faget giver den studerende kompetence til at tilrettelægge og vurdere elevers arbejde med sprog og tekster.
Kompetenceområder
Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning
Kompetenceområde 2: Læsning og læseundervisning
Kompetenceområde 3: Skrivning og skriveundervisning
Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning
Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning omhandler undervisning i sprog og kommunikation såvel som den studerendes egne kommunikative kompetencer.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning i sprog og tekster.
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
begrundet gennemføre læringsmålstyret sprog- og kommunikationsundervisning, |
sprogdidaktik og fagdidaktisk forskning inden for sprog og kommunikationsundervisning, |
vurdere eksempler på dansk tale- og skriftsprog, elevers sproglige udvikling, og deres beherskelse af dansk retskrivning. |
sprogsystem, herunder grammatik, sprogbrug og gældende retskrivningsprincipper, |
planlægge og gennemføre undervisning i nabosprog og nabokultur, |
nordiske sprog og nabosprogsdidaktik, |
planlægge gennemføre og evaluere differentierede læringsaktiviteter, der understøtter den enkelte elevs kommunikative kompetence, |
sprogdidaktik, |
kritisk vurdere læremidler til undervisning i dansk sprog i 1.- 6. klasse, |
læremidler til sprogundervisning i skolen, |
skabe hensigtsmæssige tekster til given kommunikationssituation på baggrund af valg mellem medier og sproglige virkemidler, |
dansklærerens kommunikative opgaver, mundtligt og skriftligt |
planlægge og gennemføre undervisning i mundtlig danskundervisning, |
mundtlig udtryksfærdighed, |
vejlede tosprogede elever i deres skriftlige og mundtlige udvikling på baggrund af intersprogsanalyse og |
intersprog og intersprogsudvikling og |
kritisk vurdere elevers arbejde med informationssøgning, ansigtsløs kommunikation og de etiske aspekter forbundet hermed. |
informationssøgning og strategier til systematisk at udvælge viden på internettet, ansigtsløs kommunikation og forholde sig etisk til kommunikationen på internettets digitale platforme. |
|
Kompetenceområde 2: Læsning og læseundervisning omhandler undervisning i læsning og viden om læseprocesser i den faglige undervisning.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning for heterogene elevgrupper.
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
begrundet gennemføre læringsmålstyret undervisning i læsning, |
læsedidaktik og fagdidaktisk forskning inden for læsning og læseundervisning, |
planlægge og gennemføre aktiviteter, der understøtter elevers læsning og læseudvikling i 1.- 6. klassetrin, |
teorier om læsning, |
vurdere elevers læsestrategier under læsning af fiktions- og fagtekster, |
læsestrategier, |
planlægge og gennemføre differentieret læseudfordringer og understøtte den enkelte elevs læseudvikling, herunder tosprogede elevers læseudvikling på andetsproget, |
læsningens didaktik, |
kritisk vurdere læremidler til såvel begynderundervisning i læsning som til fortsat læsning og fremstille supplerende læremidler, |
læremidler til læseundervisningen, |
understøtte elevers læseudvikling ved at integrere digitale teknologier i undervisningen, |
it som læringsressource i læseundervisningen, |
anvende resultater af test og andre evalueringsformer med henblik på at understøtte den enkelte elevs læseudvikling og |
test og evaluering og |
anvende fagdidaktisk viden om sammenhænge mellem læsning og skrivning i dansk og andre fag. |
sammenhænge mellem læsning og skrivning. |
|
Kompetenceområde 3: Skrivning og skriveundervisning omhandler skriveundervisning og brug af viden om skriveprocesser i den faglige undervisning.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle skriveundervisning.
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
begrundet gennemføre læringsmålstyret skriveundervisning, |
skrivedidaktik og fagdidaktisk forskning inden for skrivning og skriveundervisning, |
anvende teorier om elevers skriveprocesser og skrivestrategier i tilrettelæggelsen af undervisnings- og læringsaktiviteter, |
skriftlighed og skriveudvikling i indskoling og på mellemtrin, |
understøtte den enkelte elevs skriveudvikling, herunder tosprogedes elevers skriveudvikling på andetsproget, |
skrivningens didaktik, |
kritisk vurdere læremidler til såvel den første skriveundervisning som den fortsatte skriveundervisning og |
læremidler til undervisning i skriftlighed og |
understøtte elevers produktion og formidling af tekster i forskellige medier og med forskellige teknologier. |
tekstproduktion i forskellige medier. |
|
Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning omhandler tekst og tekstformidling.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikleundervisning i tekster, herunder skønlitteratur, fra forskellige tidsaldre, medier og genre.
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
begrundet gennemføre læringsmålstyret tekstundervisning, |
tekstdidaktik og fagdidaktisk forskning inden for tekster og tekstundervisning, |
kritisk vurdere tekster i et genre- og medieperspektiv, |
tekster, genrer og medier, |
kritisk vurdere tekster og deres brug i kulturhistorisk, æstetisk og flerkulturelt perspektiv, herunder tekster på nabosprog, |
tekstanalyse og tekstreception i et dannelsesperspektiv, |
udvikle den enkelte elevs mediebrug og læsevaner, |
tekster til elever og elevers tekstbrug, |
udvikle, planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i tekster, herunder skønlitteratur, |
tekstdidaktik, |
begrunde valg af børne- og ungdomslitterære tekster til undervisning på 1.-6. klassetrin, |
dansk børne- og ungdomslitteratur, |
anvende forskellige evalueringsformer og resultater af evalueringer i tekstundervisning og |
evaluering af tekstarbejde og |
anvende retoriske udtryksmidler ved oplæsning og andre former for fremføring af tekst i danskundervisning. |
tekstperformance. |
|
Dansk 4.-10. klassetrin
Dansk omhandler samtidens og andre tidsaldres udtryksformer samt faglig, fagdidaktisk og personlig udvikling i et dansk, flerkulturelt og internationalt perspektiv. Faget giver den studerende kompetence til at tilrettelægge og vurdere elevers arbejde med sprog og tekster.
Kompetenceområder
Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning
Kompetenceområde 2: Fortsat læsning og skrivning
Kompetenceområde 3: Danskdidaktik
Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning
Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning omhandler undervisning i sprog og kommunikation såvel som den studerendes egne kommunikative kompetencer.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning i sprog og tekster for heterogene elevgrupper.
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
begrundet gennemføre læringsmålstyret sprog- og kommunikationsundervisning, |
sprogdidaktik og fagdidaktisk forskning inden for sprog og kommunikationsundervisning, |
vurdere dansk tale – og skriftsprog, elevers sproglige udvikling, deres beherskelse af dansk retskrivning, |
sprogsystem, herunder grammatik, sprogbrug og gældende retskrivningsprincipper, |
planlægge og gennemføre undervisning i nabosprog og nabokultur, |
nordiske sprog, herunder nabosprogsdidaktik, |
planlægge, gennemføre og evaluere differentierede læringsaktiviteter, der understøtter den enkelte elevs kommunikative kompetence, |
sprogdidaktik, |
kritisk vurdere læremidler til undervisning i dansk sprog, |
læremidler til sprogundervisning i skolen, |
skabe hensigtsmæssige tekster til en given kommunikationssituation på baggrund af valg af medier og sproglige virkemidler, |
dansklærerens kommunikative opgaver, mundtligt og skriftligt, |
vurdere stemme, mimik og gestik som udtryksmidler i danskundervisning, |
mundtlig udtryksfærdighed, |
give feedback på tosprogede elevers tekster på baggrund af intersprogsanalyse og |
intersprog og intersprogsudvikling og |
kritisk vurdere elevers arbejde med informationssøgning, ansigtsløs kommunikation og de etiske aspekter forbundet hermed. |
informationssøgning og strategier til systematisk at udvælge viden på internettet, ansigtsløs kommunikation og forholde sig etisk til kommunikationen på internettets digitale platforme. |
|
Kompetenceområde 2: Fortsat læsning og skrivning omhandler undervisning i læsning og viden om læseprocesser i den faglige undervisning.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning i en heterogen elevgruppe på baggrund af aktuel, forskningsbaseret viden om læsning og skrivning.
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
begrundet gennemføre læringsmålstyret undervisning i literacy, |
literacydidaktik og fagdidaktisk forskning inden for fortsat læsning og skrivning, |
anvende teorier om literacy, |
literacy, |
vurdere de læseforståelsesproblematikker, elever møder, når de læser tekster fra forskellige genrer og tidsaldre med henblik på fremadrettet vejledning, |
læseforståelse, |
vurdere elevers forskellige skrivestrategier i forbindelse med skrivning af tekster i forskellige genrer og kontekster med henblik på fremadrettet vejledning, |
skrivestrategier, |
planlægge og gennemføre undervisningsaktiviteter med tekstproduktion i digitale medier |
digitale medier i børns – læse og skrivepraksis i og uden for skolen, |
planlægge og gennemføre undervisning i at analysere argumentation i tekster i forskellige teksttyper og medier, |
argumentationsanalyse og kildekritik, |
anvende resultater af test og andre evalueringsformer med henblik på at understøtte den enkelte elevs danskfaglige udvikling og |
test og evalueringsformer og |
forberede elever til folkeskolens afgangsprøve i dansk. |
folkeskolens afgangsprøve i dansk. |
|
Kompetenceområde 3: Danskdidaktik omhandler didaktisk teori, faglig udvikling og innovation i danskfaget.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning for heterogene elevgrupper i et flerkulturelt og internationalt perspektiv.
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
udvikle begrundede innovativt, læringsmålstyrede undervisningsaktiviteter i samarbejde med elever, forældre og aktører uden for skolen, |
innivativ danskdidaktik og forskning i didaktisk design inden for dansk didaktik, |
kritisk vurdere danskdidaktiske designprocesser og produkter, |
didaktisk design, |
udvikle læremidler til danskundervisning på grundlag af forskningsbaseret viden, |
læremiddelproduktion til danskundervisning, |
udvikle elevernes selvstændige og undersøgende arbejde, herunder aktiviteter, der forbereder til projektopgaven, |
fler- og tværfaglige tilrettelæggelser med dansk, |
samarbejde med kolleger om begrundet gennemførelse og udvikling af tværfaglige forløb og |
tværfagligt samarbejde i skolen og |
kritisk vurdere digitale ressourcer og deres anvendelse i danskundervisning. |
digitale ressourcer og danskfaglig læring. |
|
Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning omhandler tekst og tekstformidling.
Kompetencemål: Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning i tekster, herunder skønlitteratur, fra forskellige tidsaldre, medier og genre for heterogene elevgrupper.
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
begrundet gennemføre læringsmålstyret tekstundervisning og undervisning i forskellige tekstgenrer, |
tekstdidaktik og genredidaktisk forskning inden for tekster og tekstundervisning, |
kritisk vurdere tekster i et genre- og medieteoretisk perspektiv, |
tekster, genrer og medier, |
kritisk vurdere tekster og deres brug i kulturhistorisk, æstetisk og flerkulturelt perspektiv, herunder tekster på nabosprog, |
tekstanalyse og tekstreception i et dannelsesperspektiv, |
udvikle den enkelte elevs mediebrug og læsevaner, |
tekster til elever, elevers tekstbrug, børne- og ungelitteratur, |
planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i tekster, herunder skønlitteratur, |
tekstdidaktik, |
begrunde valg af tekster fra Dansk litteraturs kanon til undervisning på 4.-10. klassetrin, |
dansk litteraturs kanon, |
anvende forskellige evalueringsformer og resultater af evalueringer i tekstundervisning og |
evaluering af tekstarbejde og |
anvende retoriske udtryksmidler ved oplæsning og andre former for fremføring af tekst i danskundervisning. |
tekstperformance. |
|