OPGAVE 13
Undersøg nyhedsdækningen i danske medier af terroraktionen i Paris mod den satiriske ugeavis Charlie Hebdo d. 7. januar 2015:
Udarbejd en argumentationsanalyse af avisforsiderne d. 8. januar 2015 i henholdsvis: Information, Jyllands-Posten, BT, Berlingske, Ekstrabladet og Politiken. Vurdér også, hvilke nyhedskriterier og vinklinger af stoffet, der er i spil på de enkelte forsider. Inddrag både billede/illustration, tekst og opsætning i jeres analyse (mht. analyse af billede/illustration se s. 186-188 i bogens kapitel 6). Alle forsider kan hentes på: http://politiken.dk/fotografier/nyhedsfoto/ECE2504629/billedhjul-danske-avisforsider-efter-charlie-hebdo-tragedien/.
Inddrag evt. andre artikler fra de pågældende nyhedsmedier i jeres undersøgelse af nyhedsdækningen.
Udarbejd på basis af jeres undersøgelse en karakteristik af moderne nyhedsformidling.
OPGAVE 14
Lav en sammenlignende argumentationsanalyse af lederne i:
- BT: ”Charlie Hebdo lever videre”, 15. januar 2015
(kan hentes på: http://blogs.bt.dk/leder/2015/01/15/charlie-hebdo-lever-videre/)
- Information: ”Useriøst”, 23. januar 2015
(kan hentes på: http://www.information.dk/522253#kommentarer)
OPGAVE 15
Diskuter, hvilken status arbejdet med journalistiske tekster bør have i folkeskolens danskundervisning: Hvad er det overordnede formål med at undervise i journalistiske tekster, og hvad skal eleverne lære på de forskellige klassetrin? (jf. kompetenceområderne Fremstilling og Kommunikation i Fælles Mål: http://www.emu.dk/sites/default/files/F%C3%A6lles%20M%C3%A5l%20for%20faget%20dansk_1.pdf)
OPGAVE 16
Udarbejd en skitse til et undervisningsforløb i 8. klasse, hvor det overordnede formål er at øge elevernes kommunikative indsigt i journalistiske genrer og nyhedsformidling, jf. afsnittet ”Bidrag til en kommunikativ didaktik” s. 165-168 i bogens kap. 5.
Jeres målformulering for forløbet skal I relatere til videns- og færdighedsmålene i Fælles Mål og til bestemmelserne om læringsmålsstyret undervisning.
OPGAVE 17
I forbindelse med præsentation af de nye Fælles Mål i 2014 blev der produceret tre undervisningsforløb i dansk til inspiration for dansklærere i folkeskolen. Inspirationsforløbet rettet mod 7.-9. klassetrin hedder:
Debatoplæg om unges brug af elektroniske medier – et inspirationsforløb om argumenterende tekster i 7. og 8. klasse (kan hentes på: http://www.emu.dk/sites/default/files/03%20Inspirationforl%C3%B8b%20Dansk%207-9%20kl_0.pdf).
Udarbejd en kritisk vurdering af forløbet, hvor I bl.a. forholder jer til, i hvilken udstrækning:
- de valgte videns- og færdighedsmål for forløbet er dækkende for dets indhold
- de formulerede læringsmål for de enkelte lektioner er dækkende for indholdet af lektionerne
- de anvendte genrekategorier i forløbet er hensigtsmæssige ud fra et fagligt synspunkt
- den faglige begrebsbrug er konsistent (bl.a. brugen af begreberne: ”påstand”, synspunkt”, ”argument”)
- forløbets evalueringsformer er hensigtsmæssig.