OPGAVE 5
Undersøg og øv analyse af argumenter i:
- de konstruerede eksempler i Tekst 1
- læserbrevet ”Skolen angår alle” (kan hentes på: http://www.randersidag.dk/?Id=11700)
- debatindlægget ”Den ny skolereform udmatter eleverne” og efterfølgende kommentarer (kan hentes på: http://furesoe.lokalavisen.dk/debat-den- nye-skolereform-udmatter-eleverne-/20141009/laeserbreve/141009340/)
- eller andre selvvalgte tekster.
Benyt fremgangsmåden som vist i bogen s. 64:
- Når man arbejder med analyse af argumentation i en hel tekst, er det afgørende at få fat på teksens hovedsynspunkt og -påstand: Hvad er det for et hovedsynspunkt, afsender vil overbevise modtager om?
- Brug spørgsmål (som f.eks.: Hvad bygger afsender sin hovedpåstand på?), når de enkelte elementer – påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, gendrivelse og rykdækning – skal fastlægges.
- Brug også argumentmarkører som ’fordi’ og ’så’ til at fastlægge argumentets påstand og belæg.
- Forsøg til en start at rekonstruere hjemmel i to trin.
- Forsøg afslutningsvis at formulere tekstens eventuelle argumenthierarkier, -rækker og sideargumenter.
OPGAVE 6
Mht. læserbrevet, debatindlægget og kommentarerne omtalt i studieopgave 5:
- Hvilke typer af påstande (konstaterende, definerende, evaluerende, advokerende) anvendes?
- Anvendes der nogen form for argumentationskneb? I givet fald hvilke?
- På hvilke måder kommer de forskellige appelformer (logos, ethos og pathos) til udtryk, og hvilke(n) appelform(er) dominerer?
OPGAVE 7
Hvordan vil I rammesætte en undervisning på henholdsvis 5., 7. og 9. klassetrin, hvor eleverne skal lære at analysere argumenter og lære om argumentation som kommunikativ handling? (jf. kompetenceområdet Kommunikation og videns- og færdighedsområdet Dialog i Fælles Mål: (http://www.emu.dk/sites/default/files/F%C3%A6lles%20M%C3%A5l%20for%20faget%20dansk_1.pdf)