Her kan du se et forslag til et studieforløb i faktiske tekster og medietekster.
Download (Word-format): Studieforløb
Studieplan (modul) for arbejdet med faktiske tekster,
argumentation og kommunikativ didaktik
Nedenstående studieplan indeholder forslag til et studieforløb i faktiske tekster og medietekster i læreruddannelsen, men en del af studieelementerne kan også benyttes i andre moduler, f.eks. i de nationale moduler Literacy og Multimodale tekster.
Bogen Argumentation og faktiske tekster vil således kunne anvendes inden for flere forskellige kompetenceområder i undervisningsfaget dansk i læreruddannelsen – og til arbejdet med en lang række videns- og færdighedsmål: Kompetenceområder og kundskabs- og færdighedsområder.
Studieplan | |
Studieelement | Studieaktiviteter |
1 (1 uge) Introduktion til retorisk argumentationsanalyse, kommunikativ didaktik og demokratisk dannelse i danskfaget |
|
2 (2 uger) Diskussions- og debatformer i klasserummet. Argumentation i debatprogrammer
|
|
3 (1 uge) Den politiske lejlighedstale. Mundtlighed og retorik i klasserummet |
|
4 (2 uger) Argumentation og argumenterende sprog i journalistiske tekster. |
|
5 (2 uger) Introduktion til pragmatisk argumentationsanalyse. Webdebat og on-linedebat i klasserummet |
|
6 (1 uge) Argumentation i dokumentarprogrammer |
|
7 (1 uge) Argumentation i reklamer |
|
8 (3 uger) Modul-projekt. |
Projektarbejde i grupper med udgangspunkt i selvvalgte faktiske tekster:
|
9 (2 uger) Evaluering af projektforløb |
Projektevaluering: projektgrupperne underviser på skift, og deres projektrapport og undervisning evalueres efterfølgende. |